DUG Foodtech, som utvecklar växtbaserade livsmedel, har tagit ett viktigt steg in på den spanska marknaden genom att säkra en listning hos 150 Carrefour-hypermarkets. Den första ordern, värd 0,4 MSEK, har redan genomförts och markerar starten på en bredare europeisk expansion för bolaget.
Affären i korthet – Alla Affärer förklarar
- Ordervärde: 0,4 MSEK
Den första leveransen är nu genomförd och markerar början på DUG Foodtechs expansion i Spanien. - Listning hos 150 Carrefour-hypermarkets
Ett strategiskt avtal som ger bolaget tillgång till en av Europas ledande dagligvarukedjor. - Expansion i Europa
Samarbetet med Carrefour ses som en nyckel för att etablera sig på den snabbt växande växtbaserade marknaden i Spanien. - Spanien – en växande marknad
Mellan 2021 och 2023 växte försäljningen av växtbaserade drycker i Spanien med 12 % till 308 miljoner euro.
”Spanien, som Europas näst största marknad för växtbaserade produkter, är en spännande möjlighet för oss. Tillsammans med vårt samarbete med Carrefour satsar vi även på att expandera inom kaffemarknaden,” säger Helene Nielsen, vd för DUG Foodtech.
Marknaden
Den europeiska marknaden för växtbaserade livsmedel fortsätter att visa stark tillväxt, drivet av ökat hälsomedvetande och ett växande intresse för hållbara alternativ. Spanien är den näst största marknaden i Europa för växtbaserade livsmedel, och försäljningen av växtbaserade drycker har ökat stadigt de senaste åren. Med en stark partner som Carrefour har DUG Foodtech skapat en lovande position för framtida tillväxt på den europeiska marknaden.