Sjösäkerhetsbolaget Safe at Sea har mottagit en ny beställning från Redningsselskapet i Norge för ett RescueRunner-system, värt cirka 620 000 kronor. Systemet ska integreras på deras nyaste räddningsfartyg, RS 177, som ingår i Ulstein Klassen och förstärker deras redan omfattande räddningsflotta.
Affären i korthet – Alla Affärer förklarar:
- Ordervärde: 620 000 kronor, vilket markerar en fortsatt expansion för Safe at Sea inom livräddningssegmentet i Norge.
- Produkt: RescueRunner-system, känt för sin förmåga att operera i grunda och svåråtkomliga vatten, vilket gör det till ett viktigt tillskott för Redningsselskapets räddningsoperationer.
- Ny båt: Systemet ska användas på RS 177, en 22 meter lång båt i Ulstein Klassen, vilket understryker behovet av effektiva SAR-system i större fartygsoperationer.
- Leverans: Systemet ska levereras under andra kvartalet 2025, vilket ger Safe at Sea möjlighet att fortsatt bygga sin närvaro på den norska marknaden.
”Det är väldigt kul att Redningsselskapet valt att beställa en ny RescueRunner och använda på sitt nyaste byggnation i sin redan stora räddningsflotta. Vi hoppas att den kommer till stor nytta och ser fram emot ett fortsatt tätt samarbete framöver”, säger Lukas Brehm, Vice Precident på Safe at Sea.
Marknaden
Marknaden för säkerhets- och räddningslösningar inom sjöfarten fortsätter att växa, drivet av globala satsningar på ökad sjösäkerhet och effektivare räddningsinsatser. Safe at Seas RescueRunner-system, med sin kapacitet att operera i svåråtkomliga områden, möter ett ökande behov från räddningstjänster världen över. Med affärer som denna stärker bolaget sin position inom den nordeuropeiska SAR-marknaden och förväntas dra nytta av framtida tillväxtmöjligheter i både offentliga och privata sektorer.