Railway Metrics and Dynamics (RMD), som utvecklar och säljer en system för analys och övervakning av transport och infrastruktur, har slutit ett ramavtal med det tyska järnvägsbolaget Havelländische Eisenbahn AG (HVLE), där de ska testa RMD:s avancerade backkamera. Pilottestet är en del av HVLE pågående digitaliseringsarbete inom järnvägsindustrin och markerar en potentiell utvidgning av samarbetet.
Affären i korthet – Alla Affärer förklarar:
- Avtalsstart: Ett ramavtal har undertecknats mellan RMD och HVLE, vilket öppnar för fler samarbeten kring RMD:s teknologi.
- Backkamera: Pilottestet fokuserar på att effektivisera växlingsarbete genom att förbättra säkerheten och minska personalbehovet, något som kan leda till kostnadsbesparingar för HVLE.
- Säkerhet och effektivitet: Backkameran adresserar säkerhetsfrågor, särskilt i samband med växlingsarbete där förbud mot att stå på fotsteg vid backning gäller i Sverige, men HVLE ser även ekonomiska fördelar.
- Fortsatt samarbete: Diskussioner om implementering av Performance Monitoring Units (PMU) för spårning av urspårningar och hjulplattor pågår, vilket kan innebära fler framtida projekt.
”Säkerheten är naturligtvis en prioritet för HVLE. Men förbudet mot att stå på fotsteg vid backning gäller för närvarande endast i Sverige. Det är glädjande att HVLE även ser de rent ekonomiska fördelarna med snabbare, effektivare och mindre personalkrävande växlingsarbete”, säger Jan Lindqvist, VD för RMD.
Marknaden
Digitaliseringen av järnvägsindustrin i Europa accelererar, och tekniska innovationer som RMD:s backkamera bidrar till effektivare och säkrare järnvägstransporter. Med fokus på både säkerhet och kostnadseffektivitet finns det en växande efterfrågan på lösningar som förbättrar övervakning och kontroll av järnvägsfordon. Genom samarbetet med HVLE positionerar sig RMD för att möta den ökande efterfrågan på avancerade digitala lösningar inom järnvägssektorn, särskilt inom godstransporter där innovation och effektivitet är avgörande för tillväxt.