OptiCept, som utvecklar teknologier för effektivare livsmedelsproduktion, har mottagit en uppföljningsorder värd cirka 3 MSEK från den spanska olivoljeproducenten Acesur. Ordern bekräftar teknologins värde och fördjupar bolagets position på en viktig europeisk marknad.
Affären i korthet – Alla Affärer förklarar
-
Ordervärde: Cirka 3 MSEK. Uppföljningsorder från befintlig kund efter lyckad installation 2024.
-
Kund: Acesur, en av Spaniens största olivoljeproducenter med verksamhet i över 80 länder. Tidigare referenskund till OptiCept.
-
Teknik: CEPT®-teknologi från OptiCept, som ökar oljeutvinningen och förbättrar kvaliteten i produktionen.
-
Leverans: Installationen ska vara genomförd innan skördesäsongen 2025 som börjar i september.
-
Betydelse: Affären stärker OptiCepts fotfäste i Spanien, där potentialen är stor med över 1500 producenter i Andalusien.
”Att en nöjd och inflytelserik kund väljer att fortsätta investera i vår teknologi är det bästa betyg en teknikleverantör kan få,” säger Thomas Lundqvist, vd för OptiCept.
Marknaden
Spanien är världens största producent av olivolja och regionen Andalusien är särskilt produktionsintensiv. OptiCepts CEPT®-teknologi erbjuder möjligheter till effektivisering och kvalitetsförbättring i en marknad där konkurrensen är hög och lönsamheten pressad. Med Acesur som referenskund stärker OptiCept sitt varumärke i branschen – och positionerar sig för fler affärer bland regionens många producenter. På en global marknad som alltmer efterfrågar hållbara och kvalitativa livsmedelsprodukter kan tekniken spela en viktig roll i omställningen.