EatGood, som utvecklar oljefria fritöser för kommersiellt bruk, har säkrat en ny order på en Lightfry-enhet från Nelux i Norge. Affären, som bygger på en rekommendation från en nöjd kund, stärker bolagets position på den norska marknaden och öppnar upp för fler försäljningsmöjligheter inom sportarenor och gatukök.
Affären i korthet – Alla Affärer förklarar
- Order från Nelux i Norge – Uppföljningsorder baserad på en rekommendation från badhuset i Suldal, som använt Lightfry i två år och varit nöjda med produkten.
- Ökad potential på den norska marknaden – Sportarenor och simhallar är attraktiva kundsegment där hälsosam mat efterfrågas.
- Lightfry-teknologi ger fördelar – Mat tillagas utan olja med hjälp av varmluft och ånga, vilket minskar både energiförbrukning och rengöringsbehov.
- Strategisk expansion i Skandinavien – Med positiva kundupplevelser kan EatGood snabbare etablera sig på nya marknader och öka försäljningstakten.
”Den norska marknaden representerar en intressant och närliggande geografisk marknad för EatGood och den kännetecknas av en bredd av möjliga sportarenor, där mat serveras många gånger friterat, där Lightfry passar perfekt in. Vanligt förekommande är också fortfarande alla de gatukök som finns rikligt utspridda överallt i Norge från de allra minsta samhällena till de större städerna och även här passar Lightfry med oljefri produktion in för tillagning av de populäraste maträtterna som t.ex pommes frites”, säger Henrik Önnermark, vd för EatGood.
Marknaden
Marknaden för hälsosam och hållbar mat växer i takt med att restauranger och matserveringar söker alternativ till traditionell fritering. I Norge finns en stark efterfrågan på lösningar som kan minska oljeförbrukningen och förbättra arbetsmiljön i kök. EatGood har med sin Lightfry-teknologi en unik position att möta denna efterfrågan och kan med framgångsrika referenskunder öka sin etablering på marknaden. Expansionen i Norge kan även bana väg för ytterligare affärer i Skandinavien, där hållbar matlagning står högt på agendan.